Op dit moment worden de resultaten ingevuld in het beoordelingssysteem op mstc.nl. Er hangt een puntensysteem achter dit beoordelingssysteem. Hoe dit punten systeem precies werkt, kan niemand mij helaas vertellen. Studenten worden per team/ groep beoordeeld door de instructeur. Instructeurs beoordelen per STCW competentie de groep met een insufficient, acceptable, standard, standard plus of not applicable. Onder deze resultaten is er ruimte voor de instructeur om remarks te schrijven. De studenten krijgen per beoordeling een email met de resultaten.
Studenten komen vaak bij mij als instructeur, wat het nu eigenlijk betekend dat ze maar 15 van de 40 punten behaald hebben. Geen enkele instructeur is op dit moment in staat om deze vraag duidelijk te beantwoorden.

Toekomst
Collega’s van mij, zijn in de afgelopen jaren al bezig geweest met het creëren van een nieuw beoordelingssysteem. De omgeving, AddNoise, blijft hetzelfde. Er is al veel geld en vooral tijd in gestoken door meerdere collega’s, maar er is tot heden nog geen eindproduct geleverd wat aan de wensen van de instructeurs voldoet.
Ik heb via mijn teamleader toegang gekregen tot deze nieuwe omgeving. En ben gaan kijken hoe ik deze omgeving kan gaan laten aansluiten om onze wensen/ de wensen van de instructeurs. Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat studenten niet beoordeeld worden met punten/cijfers. Studenten kunnen zich hier moeilijk in inleven. Mede doordat studenten van te voren niet weten op welke criteria ze beoordeeld gaan worden. Het is dus van belang, zolang het oude beoordelingssysteem gebruikt wordt, dat instructeurs de studenten vooraf laten zien waarop ze beoordeeld worden.
Een must voor het nieuwe beoordelingssysteem, een betere naam is feedback systeem, is ruimte om bevindingen te noteren.
Hoe het nieuwe feedback systeem nu ontworpen is, is er alleen de mogelijkheid om observations te schrijven. Alle STCW eisen worden onder een kopje automatisch afgevinkt zodra het formulier verzonden wordt. Tijdens de briefings en debriefings worden alle oefeningen besproken. De feedback welke verkregen wordt en gegeven wordt, wordt door de instructeur samengevat en hier genoteerd. Als er bepaalde punten zijn, waar studenten aan moeten werken, is er een speciale ruimte om dit puntsgewijs aan te geven. Daarnaast is er tevens een mogelijkheid om feedback te geven aan de school zelf. Alle feedback wordt per email naar de studenten en de school verstuurd.
