MIJN VISIE OP DBE

Een prachtige uitspraak vindt ik “Ons brein functioneert beter als we het zoveel mogelijk activeren; als we er actief mee aan de slag zijn (“leren is een werkwoord”)”. Dit zet mij ertoe aan om mijn studenten nog meer uitdaging te gaan geven tijdens de simulatie. En hierna dit in de (de)briefings verder aan te halen, waardoor studenten zichzelf nog meer kunnen ontwikkelen en ontplooien in hun vakgebied (eager to learn)

Design Based Education past perfect binnen het simulatie onderwijs. Tijdens mijn simulatie sessies is er ruimte om te proberen, te doen en zeker om fouten te maken. Ik vergelijk alle situaties met de werkelijkheid en laat studenten zelf de door hun gemaakte fouten oplossen. Tijdens de (de)briefings, evalueren en reflecteren ik met de studenten. Waar voor mij nog winst te behalen valt is het onderdeel herhaling. Studenten volgen de simulatie sessie maar een keer, en kunnen zichzelf dus niet “verbeteren” maar alleen de door hun gemaakte fouten zelf oplossen.