Leeruitkomst en Criteria

Mijn rol als beoordelaar van onderwijs

In deze module staat onderstaande leeruitkomst centraal:

Bij het toetsen en beoordelen handel je binnen de context van het toetsbeleid, de toetsorganisatie en het onderwijs- en toetsprogramma van je opleiding, waarbij jij toetskennis en –vaardigheden adequaat toepast op een eigen toets.

En onderstaande criteria horen daarbij:

Je handelt binnen de context van het toetsbeleid en de toetsorganisatie

  • Je kent je eigen rol, taken en verantwoordelijkheden en die van anderen binnen het geheel van het toetsbeleid en de toetsorganisatie en handelt daarnaar.
  • Je werkt vanuit de visie op toetsen en leren van de opleiding aan de kwaliteit van toetsing.
  • Je bent je bewust van de relatie tussen toetsen, het toetsbeleid en de visie op toetsen en leren. 

Je handelt binnen het onderwijs- en toetsprogramma

  • Je kent de plaats en functie van toetsen in het onderwijs- en toetsprogramma.
  • Je relateert toetsen aan de visie van de opleiding en de beoogde leerresultaten van de opleiding. 

Je past toetskennis en -vaardigheden adequaat toe

  • Je kunt toetsen cyclisch en systematisch herontwerpen/ontwikkelen, uitvoeren en evalueren. De gemaakte keuzes kun je beargumenteren.
  • Je gebruikt informatie uit toetsen om je onderwijs invulling te geven en de student verder te helpen in zijn ontwikkeling door het geven van feedback.
  • Je neemt zorgvuldige en onderbouwde beslissingen op basis van informatie uit toetsen en kan daarover helder communiceren naar studenten. Je bent je daarbij bewust van de impact van toetsing. 

Je blijft toetsbekwaam

  • Je kijkt als kritisch professional steeds naar je eigen handelen rondom toetsen en past je handelen desgewenst aan.
  • Je bent je bewust van je eigen ervaringen