IK ALS DOCENT

Ik ga mijn persoonlijke analyse beginnen met een SWOT analyse.

Tijdens het maken van deze sterkte-zwakte analyse krijg ik direct inzicht in mijn persoonlijke situatie.

Stekte punten weet je vaak direct te benoemen, en zwakke punten probeer je vaak wat te verbergen. Ik weet eigenlijk al heen lang dat je van je zwakke punten alleen maar kan leren. En dat je sterke punten je vaker onderuit trekken dan je zwakkere punten, omdat ze voor jezelf zo vanzelfsprekend zijn.

Tijdens mijn gehele loopbaan bij NHL Stenden, afdeling MSTC, ben ik eigenlijk altijd maar gewoon bezig geweest met het geven/begeleiden van simulatie onderwijs. Kennis was zeker aanwezig, de kennis uit het werkveld! Maar de kennis vanuit de onderwijskant tot nu toe matig of eigenlijk gewoon nihil. Ik kreeg vaak te horen dat ik heel erg bekwaam was, maar zeer onbewust. Deze woorden hebben mij nog leergieriger gemaakt. Waarom wist ik eigenlijk zo weinig van het onderwijs af, en waarom werk ik hier al 3 jaar? Met deze vragen in mijn achterhoofd ben ik verder gegaan tijdens mijn BDB. Onderwerpen zoals check in, check out, construeren, beoordelen, type werkvormen en didactisch coachen waren totaal nieuw voor mij. Ik ben me erin gaan verdiepen en ben deze langzaam gaan invoeren in mijn simulatie sessies. Onderwerpen als werkvormen en didactisch coachen gingen bijna vanzelf, omdat ik dit onbewust al deed. Het kiezen van de juiste werkvormen voor mijn simulatie onderwijs vond ik wel weer lastig. De check-in en check-out toepassen waren een heel proces. Tijdens simulatie sessies ben ik verschillende vormen check-in en check-outs gaan uitproberen. Studenten stonden hier eigenlijk gewoon open voor, het was alleen ongemakkelijk omdat je er zelf niet meer gewerkt hebt.

Tijdens het atelier “uitvoeren” ben ik elke week ingeroosterd op de lading simulatie. Deze simulatie geef ik ook al 2 jaar, nadat er een tekort aan docenten opstaan was op de lading simulator. Even een korte terugblik. Toen ik net werd ingewerkt op de lading simulator werd er een enorm lange introductie gegeven aan de studenten. Tijdens deze introductie werd de studenten beknopt de gehele tanker geschiedenis uitgelegd en waarom het van belang is in ieders werkveld. Nadat ik mijn inwerkperiode op de simulator had afgerond, ben ik begonnen met het maken van een eigen presentatie. Met in deze presentatie wat nu echt van belang was, dit omdat je de studenten zag afdwalen tijdens deze introductie die soms wel tot een uur in beslag nam.

Studenten werkten eerst ieder voor zich een opdracht uit. Na enkele maanden, en wat nieuwe collega’s werd er een werkvorm gecreëerd. Studenten maken de opdracht gezamenlijk, met allemaal een eigen functie binnen de opdracht.