ANALYSE ONDERWIJSLEEROMGEVING

Zoals waarschijnlijk al is opgevallen, is mijn rol in het onderwijs op het maritiem simulatiecentrum. Aan de hand van simulatie sessies mogen alle zeevaartschool studenten van Nederland (MBO en HBO) hun kennis toepassen om zo zelf een goed beeld te krijgen van waar ze nu staan. Alle Marof studenten volgen tijdens hun “MSTC-week” 2 dagen brug simulatie sessies, 1 dag machine kamer sessies, ½ dag lading sessies en draaien de laatste dag een of twee full mission sessies. Alle Mono studenten volgen tijdens hun “MSTC week” 3 dagen machine kamer of brug simulatie sessies, ½ dag lading simulatie sessies en de laatste dag draaien ze full mission sessies.  Ik ben werkzaam op de machinekamer simulatie en de lading simulatie. Tijdens dit atelier “mijn rol als ontwerper van onderwijs” ga ik mij bezig houden met de machinekamer simulatie. Zoals beschreven in mijn het atelier “Mijn rol als beoordelaar”  ziet een machine kamer simulatie oefening er als volgt uit:

Ik wil mij in dit atelier gaan storten op simulatie sessie 1.  Tijdens de  kennismaking simulatie sessies zie je dat de studenten (3 of 4 personen) altijd heel druk en geïnteresseerd aan het werk gaan. Als instructeur begin ik in een van de briefingsruimte, waar ik kort kennismaak met de groep. Ik laat de studenten zichzelf kort voorstellen, minimum van naam en waar ze stage willen lopen of hebben gelopen. Na deze korte introductie van studenten en mijzelf, gaan we naar de simulatie ruimte. Hier leg ik kort de functies van alle aanwezige apparatuur uit. Waarna de studenten aan de slag gaan. Ze krijgen op dit moment de opdracht mee om zichzelf bekend te maken met de machine kamer simulator, vooral het virtuele deel.