Gedurende de hele dag wordt er gekeken of studenten de (basis)kennis/vaardigheden laten zien, zoals beschreven in de STCW-Code Seafarers” training, certification and watchkeeping code. Als docent weet ik welke eisen er per item aanbod komen. In de machine kamer zijn er verschillende items welke in elkaar overlopen. Moored Conditions – Departure, Departure – At Sea, en Generator Synchronizing zijn de ontwerpen welke ik beoordeel. De simulatie sessie van tweedejaars studenten ziet er als volgt uit;

Normaliter draaien er twee groepen tegen elkaar in op de machine kamer simulatie. Er bestaat een mogelijkheid dat er maar een groep ingeroosterd is voor die dag. Op deze dagen past de instructeur het rooster zo aan dat de studenten nog meer uit het comfortzone gehaald worden. Dit doet de instructeur door sessies wat langer door te laten lopen, waardoor studenten zelfstandiger te werk gaan, en naderhand de eventuele vragen kunnen stellen tijdens de debriefing.
Studenten hebben de mogelijkheid om tijdens een briefing/debriefing aan te tonen dat ze bekwaam zijn voor bepaalde onderdelen, maar meestal gebeurt dit tijdens de simulatie sessies zelf. Vooral tijdens de debriefing ga ik met de studenten kijken en bespreken welke stappen ze gemaakt hebben, en vooral waarom ze deze stappen gemaakt hebben.