MIJN VISIE OP DOCENTSCHAP

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat de studenten leren door te doen, en door fouten te maken. Soms vind ik het jammer dat sommige scholen eigenlijk de studenten trainen om procedures te volgen, ze voor te bereiden op de simulatie weken op Terschelling. Waardoor de focus van de studenten ligt op het herhalen van het geleerde, wat zorgt voor mindere interesse. Als ik ze dan in een nieuwe situatie breng door het inbrengen van een fout, kunnen ze boos en/of ontevreden reageren. Tijdens de (de)briefings probeer ik dan ook te benadrukken, dat ze het niet goed of fout kunnen doen bij mij, zolang ze maar nadenken en overleggen over wat ze doen. 

De docent staat centraal binnen het onderwijs. Ik vind het heel belangrijk dat studenten zich op hun gemak voelen tijdens mijn simulatie sessies. Studenten moeten de kans krijgen om zichzelf te bewijzen en daar genoeg ruimte voor krijgen. Daarbij moet er wel serieus en effectief gewerkt worden. Als student had ik er een hekel aan als docenten niet “to the point” lesgaven. Want als student wilde ik juist die belangrijke items weten, omdat je al zoveel verschillende vakken volgt. De visie hou ik hedendaags tijdens mijn simulatie sessies vast. Studenten leren doelgericht en willen doelgericht informatie krijgen/ binnenhalen.

Zoals ik al aanhaalde bij mijn visie op onderwijs, het werkveld moet niet uit het oog verloren worden. Als docent moet je die conferenties bezoeken en de verkregen informatie over ontwikkelingen binnen de industrie meenemen in je lessen. De ontwikkelingen in de zeevaart gaan zo snel, waar ikzelf nog niet eens van op de hoogte was totdat ik in september 2023 bij de conferentie van Bakker&Sliedrecht aanwezig was. Hierna heb ik mezelf voorgenomen meer conferenties bij te wonen, dit maakt mijn teamleider gelukkig mogelijk. De eerste week van november 2023 ben ik naar Europort2023 geweest. De ontwikkelingen binnen autonoom varen en emissie loos varen zijn zo gaande, terwijl wij binnen de simulatie daar nog geen woord over gesproken hebben. Tijdens de simulatie sessies, vooral de debriefings praat ik met de studenten over deze onderwerpen, en kom erachter dat studenten erzelf ook vrij weinig tot niks vanaf weten. Het is zo belangrijk dat je als docent de interesse van de student iedere keer weer weet te raken.