2 DAAGSE BAKKEVEEN

Tijdens de tweedaagse in Bakkeveen zijn we echt begonnen, zo voelde dit voor mij tenminste. Tijdens het voorstellen aan elkaar, moest je jezelf eigenlijk al bloot geven. Het delen van je laatst genomen foto. Dit was voor vele een struggle, en kozen een andere foto wat ze ook eerlijk aangaven. Zelf koos ik wel voor de laatst genomen foto, een van mijzelf met mijn dochtertje, diezelfde ochtend genomen in de badkamer tijdens het tandenpoetsen. Hoe ongemakkelijk was dit, om je zo bloot te geven aan wildvreemde mensen. Hierna begon het pas echt. Daar kwam die paarse glibber bal. Hele andere manier van voorstellen dan welke ikzelf ooit zou gebruiken. Maar ik moet zeggen het werkte wel. 24+3 mensen hun naam onthouden is geen eitje, maar op deze speelse manier met bijnamen was er een begin. Hierna maakte we groepjes en werd er gewandeld en gepraat en elkaar ondervraagt. Hieruit maakte we bouwstenen. Ons groepje koos voor de woorden; betrouwbaarheid, flexibiliteit en nauwkeurigheid. Ik kan mijzelf heel erg in deze woorden al vinden, maar het kan altijd beter. Aan het eind van de dag schreven we een brief aan onszelf;

De tweede dag begon heel erg ongemakkelijk. Beeld een dier uit, hoe jij je nu voelt. Het was ijskoud en nat en de accommodatie was oud, koud en vies in Bakkeveen. Dus ik koos voor een IJSbeer, binnen mijn comfortzone maar zo voelde ik me op dat moment. Vervolgens gingen we verder met een oefening over eigenschappen; de volgende vragen kwamen ter spraken en moesten beantwoordt worden:

Welke eigenschap weten mensen niet van jou?      Technisch inzicht, ik doe alles zelf. Heb ik het nog nooit gedaan, dan probeer ik het

Welke eigenschap heb je wel, en zet je niet in?      Aanpassen, ik kies er eigenlijk altijd voor om mijn eigen weg te volgen

Welke eigenschap wil je overnemen van iemand uit de groep?       Energiek, geen schaamte

De afsluiting van deze opdracht was een totale hit. We kregen allemaal een stapel sticky notes waarop we positieve eigenschappen van de deelnemers schreven en deze op elkaar rug plakten. Je kent iemand nog net 24uur en mensen hebben al een beeld over jou. En ik stond versteld hoe snel mensen bepaalde eigenschappen zien van personen. Hier mijn gekregen sticky notes:

De COL groepen werden verdeeld, we gingen nu echt aan de slag. Wat zijn nu de leervragen rondom de leeruitkomsten en bespraken het BDB Canvas model. Voor mij was dit allemaal nieuw. Ik had deze leeruitkomsten en het canvas model nog niet eerder gezien binnen mijn werkveld. Onze eigen visie over BDB mochten we op papier zetten. Hierbij kwamen de volgende vragen naar boven: Hoe kan ik mijn eigen ingeving toepassen in de bestaande situatie/opdrachten? Hoe ben je een innoverende docent zijn en blijf je je zo ontwikkelen? Welke leervragen zijn nu van toepassing op mijn onderwijs?

Als afsluiting van de tweedaagse kwam de Hot Chair. Iedere COL groep kreeg zijn eigen ruimte, en per persoon moesten de volgende vragen beantwoord worden: Wat heb jij bijgedragen aan deze 2daagse cursus? Welke positieve eigenschap wil je deze cursus nog meer van zien? Dit was zo fijn om te mogen ervaren.